Thursday, July 30, 2015

Mak Pengantin

Assalamualaikum....
hye korang.. da start masuk kerja ke belum????
Alhamdulilah klu da kerja...

nah kali ni nak cerita pasal  pengalaman jadi mak pengantin....
muda sangat kata ko nak jadi mak pengantin...
penuh pancaroba penuh adegan suspen dan akhirnya berjalan seperti yang diharapkan...
Amin Allah masih melindungi kita...


nama kita kene petik dek Pengarah sebab kita cute... hahahahaha poyo....
sebab kita cute dan poyo, kita dilantik jadi floor manager untuk event Perjumpaan Akauntan Negara Malaysia dengan Warga Perakaunan di Negeri Selangor.
Pegawai Khas Dato' ANM mencadangkan tarikh pada 28 Julai 2015.
phewwww.... seminggu orang baru balik kerja... 
Memang rush gila la kerja, 

Awal2 lagi da mencabar... cari dewan untuk event
kita target kehadiran dalam 300 jemputan dari seluruh negeri Selangor.
Mula2 kita decide untuk gune dewan CIAST. Last minit kene cancel sebab CIAST ada event itme tu. Pegawai kita nak dewan yang free... FREE okeh....
EO kita dapat dewan FREE tapi jauh katanya...
Dewan SUK da fully booked...
Next pegawai kita cadangkan Dewan Teater MBSA. 
MBSA pulak xluluskan...
Dorang cadangkan guna Dewan Bankuet MBSA tp kene caj...
KENE CAJ vs FREE...
sapa menang???
Pegawai kita xnak kalah, hantar surat mohon pengecualian bayaran sebab Gov to Gov sepatutnya xkene caj...
Kita tunggguuuuuuuu............................
okey tunggu la la la tunggu la la la tunggu la...
Sebelum raya sampai hari raya dan selepas raya...
Keputusan lom dapat dibuat nak bg free or nak kene bayar full...
pilihan da xada... event teruskan or event batalkan...
Pegawai kita kata batalkan je la
Dewan xada....

Kita positifkan diri, kita kol sendiri pegawai MBSA, line passing sana sini... kita tunggu jer....
finally kita berjaya cakap sendiri dengan pegawai incharge.. pheww lap peluh
Perbincangan tung tang tung tang... Keputusan still tunggu pegawai atasan.
ok fine...

For whatever full charge or free kita booked je dewan tu...
kita nak decide perkara lain lagi nak oi...

Lepas da decide dewan, kita kene cari katering pulak...
hari yang sama ada dua Majlis, satu kat Dewan MBSA, satu lg kat Dewan Anggerik ofis kita...tingkat 8 tu..
So kita decide nak guna satu LO je bersamaan satu katerer...
AJK Makanan kita pung pang pung pang dgn katering mintak harga yang paling cun dengan menu yang cun jugak la...
Yezzaaa... lagi sekali Dewan MBSA ada panel katerer dia sendiri...
Meaning keterer lain selain daripada panel tidak dibenarkan serve dalam dewan tu...
Ho yeeehhhh....
AJK kita pon hello sana sini...
menu yang cun dengan harga target kita xlepas...
phewww...... lagi sekali bajet kena sekat...
RM 6 je katenye...
weh dewan gah mcm tu RM 6 hengget jer???
Mamak pun xlepas...
Masa decide pasal katerer tu kita cuti...
Kita remote AJK kita dari rumah je..
Katerer bagi quotation RM 10....
RM10??? Pegawai kita pon cuti masa kita cuti.
Ok kita diam je sampai kita masuk ofis pas raya.

AJK kita datang bagi quotation RM 10. AJK kita kata Pengarah setuju...
huh nafas lega...
Pengarah kata klu bajet xlepas Pengarah keluar modal sendri...
Ko hado dapat Pengarah mendahului rakyat???
huhuhhu thanks Pengarah...
u're sweet n i'm cute...
setel...

Next pas raya, kita p site visit. Pegawai Incharge MBSA nak tahu keperluan kita, bilangan kerusi meja, meja bankuet untuk pendaftaran, parking jemputan, parking VVIP, projektor, kain rentang, sofa, rostrum, mikrofon, lampu, penghawa dingin, lapik meja, lapik kerusi, bunga tandas,lif dan sebagainya...

Dewan bankuet ni luas sangat. AJK Jemputan kita bgtau pengesahan kehadiran xcapai target... so Pengarah buat keputusan sesi ni kita buat secara bersantai... duduk dalam meja bulat. So xnampk kosong sangatla... Meja VIP ada dua (2) duduk depan sekali. Lapik meja dengan kerusi MBSA tak disediakan, Kita mintak daripada Katerer... Kene caj hokey???

Jeng jeng jeng, Mikrofon dan sistem bunyi tidak disediakan.... xada dalam dewan pasang siap.. Kita kene sewa dari luar... phew.... AJK kita mantop. Dapat dengan rege terendah RM 490. Pakai panjar je... ok setel...

Pung pang pung pang sana sini, ok la.... eh eh projektor dan kain rentang xada.. MBSA kata, untuk orang luar dia tak sediakan, AJK kita kenal pegawai IT MBSA, moh kita cari dia kat Pejabat dia. OK klu nak guna bole, tulis surat kepada Datuk Bandar kata kita nak pinjam untuk event...
Ok, seperti kehendak dan kemahuan, kita ikutkn aja... mintak satu kasi dua... penuh satu pentas... ok cun la..

Selesai urusan kat MBSA..kita balik pejabat...
Kita setting semua AJK AJK kita..
AJK Jemputan dan AJK VIP
AJK Makan dan Katering
AJK Pendaftaran
AJK Penyambut Tetamu
Pengacara Majlis
Pembaca Doa
AJK Logistik
AJK Multimedia dan Slide show

Semangat kerja sama
AJK kita mantap dan penuh dedikasi
Beg Goodies dan senarai pendaftaran siap
Bunting, buku program dan tag siap
Kehadiran VIP siap
Pengacara Majlis dan Skrip siap
Pembaca doa dan Skrip siap
Multimedia, lagu Negaraku lagu JANM Siap
Slide Pengarah siap

Tetibe......

Jeng Jeng Jeng....

Pegawai Khas Dato' call...
Dato' ANM ada meting jam 9.00 pagi...
Ketibaan Dato' dilewatkan ke jam 12.00 tengahari.. 
what???
Sila cari jalan penyelesaian yang terbaik..
OK :(
hingus meleleh....

Cadangan nak selit slot Perakaunan Akruan
TOT kita lom ready sebab dia staf baru, kol En Zamani, x-staf kata dia cuti lagi masa tu.
Dia bagi nama pegawai UPP, PPPA

Kol pegawai tu, dia xfree kene g Langkawi dengan TAN K
emel unit UPP mintak bantuan...
Tiada respon...
lap hingus....

OK, perah otak dengan Pengarah dan Pegawai2 lain...
Anjak Aturcara Majlis 
Dari jam 9.00 pergi ke jam 11.00 pagi
Pengisian sementara tunggu Dato' bagi makan kenyang2
cari montaj sana sini untuk tontonan jemputan sementara tunggu Dato'.
ok tu plannya..
Montaj dapat daripada PPPA
pick up kat HQ
Nasib ada pemandu yang kene p HQ mintak dorang drop by kat PPPA..
Checked...


hari kejadian...

Semua AJK yang mantop lagi berdedikasi telah berkumpul seawal jam 9.00 pagi
Setting segala macam perkara, dari pendaftaran, penanda arah, tangging kerusi VIP, makanan, slide powerpoint dan montaj, mikrofon, pengaracara majlis, pembaca doa...

Siap....

Debar-debar tunggu Dato'

Wasap dengan Pegawai Khas Dato' da habis meting jam 10.00 pagi...
10 pagi??? crowd lom ramai... aduh....
Target by time 11.00 semua crowd da penuh at least 3 suku table penuh....
tik tok tik tok
Jemputan semakin ramai
Phew Alhamdulilah
Pagi tu xbanyak sangat ragam...
by 11.00 lebih gitu Dato' da sampai Shah Alam..
Tp Pn Nik dengan En Azmi lom sampai...
Dato' tunggu dorang sampai....

pheww Allah masih sayangkan kita, semua perancangan berjalan dengan lancar, teknikal sikit2 tu biasalah kan

Alhamdulilah...

Majlis berjalan sampai penghujung...

Tepat jam 1.00 petang Majlis bersurai....

Mak pengantin tersenyum girang....

Kita balik ofis pulak untuk lawatan Dato ANM sambil mengisi jemputan Hari Raya...

pheww... nafas lega...
Pengarah kita ni baik sangat tau...

 ok la tu saja 
omelan kita
Banyak perkara yang kita belajar

S.P.EC.IA.L

Satisfaction : Kita harap jemputan berpuas hati dan rasa berbaloi utuk hadir ke Majlis ni
Profesional : Kerja dengan Profesional. Emosi tu jangan berlebih
Esprit De Corp : Kerjasama pasukan AJK
Integriti dan Akauntabiliti : Bertanggungjawab dan berintegriti
Loyalty: Setia.. buruk baik Jabatan, Setia dan jaga nama baik Jabatan

Amin....
Allah telah permudahkan urusan kita

kbai

p/s : Awak yang mana??? Curious 


No comments: