Monday, September 14, 2009

Puasa dan Hari Raya

Assalamualaikum,

Hai,hampir sebulan aku tak update blog ni. Bukan ape, intenet cume kat ofis jer. So mase kat ofis ni nak memblog selalu agak xberkesempatan memandangkan keje yg melambak. Kononnye bile keje siap mengikut mase, bonus sebagai ganjaran... Hmmm bile da siap ikut mase lain plak storynyer...
Malas nak pk pasal ofis la..sume orang ader konflik masing-masing kan.

So hari ni nak cite pasal pose dan raya...
Tahun ni adalah tahun pertama aku berpose sebagai isteri, menantu, bakal ibu di samping bekerja pada siang hari.
Sangat2 memerlukan pengurusan mase yang sangat bijak supaya kekal cergas sepanjang hari. Dolu2 time bujang ske hati je nak bgn shur kol brp, nak mkn roti kering cicah teh o pon xpe. Tp skung ni dah ada somi, jgn harapla nak mkn roti kering. Kurus kering la pak cik yg sememangnye da kurus kering tu. Aku tinggal bersama keluarga mentua, halnye sebagai menantu xkan nak serahkan setiap keje dapor kat mak mertua kan.Harusla bangun sahur awal, same2 sediakan sahur untuk somi masing2 walaupon makanannyer same jer. Nasibla mertua aku ni xkisah sangat orangyer, paham aku ni orang yng bekerja. Kekadang tu aku bgn sahur jer sume da siap. tgl senduk nasi duduk dan mkn. Air buat sendri.hehehe. tp sebagai menantu aku basuh pinggan,periuk2 kuali2 yang da digunakan walaupon mak aku kate 'xpyh la basuh. Ko nak keje nanti. G la rehat'. tp sebagai menantu aku buat gak la. Laju2 sebb nak tdo balik. Hahahaha.

Tu pasal sahur ni pasal berbuka lak. Time bulan pose ni ofis masuk kol 8pg blik 4.30ptg. Oleh kerana pg sgt, ramai kuar bekerja awal, maka aku xpenah masuk ofis tepat2 kol 8 pg. Jem jgn kate la, tp ok la still begerak lagi. tp aku xleh pecut. Septtnyer aku kene kua rumah kol 7 pg untuk masuk ofis tepat pada masenyer. Tp oleh kerana dek mate aku ni susah nak bukak pg2. ape lagi tebabas la dr mase yg septtnye kua rumah. lmbt la jwbnyer. Kekadang bos masuk lambt, so xkisah la. Kalu die masuk awal, aku buat muke bodo je la. Hahaha da lambat. bab nak blik lak. aku ambil mase dlm 45min ke 1 jam la drive rumah ke ofis. bab blik lak blom kol 4.30 aku da kemas2 nak blik. Masuk da la lambt.blik bukan main awal lagi. ye la xkn aku blik tgl nak mkn je kan. Harusla tolong2 mk aku ape yang patt. sampai umah je 5.2o ptg. Paling bestnyer. mak aku ni masak awal gile. aku blik je.mak aku da lepak2 da kadang2. "siap da ke mak?" aku tya. "Awal ko blik". Aku kate la pose blik 4.30Ptg. mak da siap masak. Kalu ko nak mkn lain ko masak la. Pergh bahagianye la hidup. Tp xkn la hari2 nk buat cenggitu kan. Kadang2 aku masak la. simple2 jer. aku da bgtau mak aku, aku memang xpandai masak. mak aku xkisah...Alhamdullilah....Pakcik mkn je ape aku masak. Walaupon mak aku ade masak yg lain, lauk pertama yang die mkn ialah ape yg aku msak...sedap ke xsedap die mkn je...xberbunyi langsung. tu yang aku bersemangt nak masak lagi. die xkisah pon bab makanan ni. senang nak jaga orang mcm ni. pas tu bese la aku amik tender cuci pinggan setiap hari. walaupon mak aku kate xpela. bio mak yg basuh. Gila kalu aku tinggal mcm tu jer. mampos kene marah dgn pakcik nanti.

Ok bab buka da abis...
Bab pose lak,tahun ni aku dapat pose penuh... hurey!!!!! walaupon ader beberapa hari lagi ramadhan. Pak cik da ponteng 2 hari. Sbb demam panas.. Cabaran pose sebagai ibu mengandung same je mcm orang xmengandung. Cume risaukan baby je la. Ok ke tak die..aku da masuk mgu yg ke 27 mgu. Baby aku ni da pandai menendang2.. aduhai 1st time die tendang.teruja gak aku.. bile da lame2 tu, penat beb. aku da la lapo.bole plak die main2 kat dlam tu. Kekadang aku kate, da la tu main. Tido la. mama lapo ni...hahahaha pas je buke langsung aku xrase die gerak. tido kekenyangan la tu. Pas tu nanti kol 2pg 3 pg die bgn lagi main. aduhai. bayangkan nanti 4.30 aku nak bgn sahur, siang keje lagi. Cabaran cabaran btol la. da dekat 2 mgu la baby aku start bergerak. Dan selama itu,pakcik xpernah merase die gerak. Bile pkcik letak je tgn kat perut aku, baby ni trus diam...xnak bergerak. hahahaha kecian pkcik. Selama tempoh berpuasa ni yg da ke 23 hari, aku sangat sihat dan bertenaga. Alhamdullilah sgt2. Selera makan jgn ckap la. Sume aku mkn...berjalan shopping pon ok, g bazar...hmmm...bagusnye la budak ini...harap2 bagus la sampai besar...

Raya, raya, raya...
Pose tgl 5hari je lagi. Lagu raya bekumandang di sane sini...perasaan aku bercmpur baur. Gembira, sedih, teruja mcm2 la...tahun ni aku dapat bersalaman buat pertama kalinyer dengan somi yg tercinta...hahahha mahu mintak duit raya nanti..Pohon ampun dan maaf di pagi raya..huhuhu.sedihnyer bile terkenangkan bonda yg telah pergi buat selamanyer, tahun ni tahun ke 2 aku ry tanpanyer.. kekadang aku leh menangis ble dgr lagu ry...hmmm...aku redha..tp aku tetap terkenang kan nya... aku sedekahkan Al-fatihah bile tringat. Semoga rohnyer di cucuri rahmat...thun ni aku rya rumah mentua dulu. pas tu br blik keratong...byk rumah nk kene pg ni. keluarga da semakin besar...Xsabar rase nak raya.....baju raya tahun ni xla kembang sgt.hahahha memandangkan perut aku ni xbesar sgt so aku masih bole pki baju kurung...kebaya???xder harapan la...huhuhuhu...baju bli je kat kedai yg da siap...tema??? mcm nak biru tp xder yg kenan... Pink je la. Pak cik pon pink gak..terpakse la kan...biskut raya, mak aku kate xpyh bli. Buat jer..2 mgu pose mak aku da buat kueh...semangat beb nak rya..aku tolong gak la. Ader kueh tart,kueh kacang, kueh cokelat ape ntah namenyer, ader 6 jenis mak aku da buat. mgu ni nak buat kek. mak aku hebat buat kek...aku nak timba ilmu ni nanti.huhuhuhu...korang kalu rase mesti nak lagi. Kalu nak rase jemputla dtg umah aku rya nanti...

Ok la penat da rasenyer bace cite aku yg panjang bejele ni. maklumla lame xupdate blogkan. terima kasih pada yg sudi membaca...Selamat hari raya aidilfitri maaf zahir dan batin....

No comments: