Tuesday, May 12, 2015

Perjalanan Menyusukan

Assalamualaikum...

Hai korang...
Mood sedih..
Aku diuji ketika aku sedang menetapkan harapan
dugaan dan cabaran perlukan kesabaran dan ketabahan

Aku dalam sedang tempoh masih menyusukan Muhammad Thaqif Zufar,
baby ke 3 aku yang lahir pada 22 November yang lalu. Ok since aku bekerja kenela membuat sesi mengepam di ofis untuk stok keesokkan harinya. Lebih kurang 10 hari dari sekarang bby Thaqif akan menjangkau usia 6 bulan, orang kate tahap ini bagi ibu yang menyusukan akan mencapai sijil diploma dalam jurusan penyusuan.

Yang menyedihkan aku adalah, aku sekarang menggunakan pam Philips Avent Manual ISIS yang gambar kat bawah ni. Aku ada yang elektrik punye, tp aku lebih selesa dengan yang ini. Aku bli ni masa lahirkan Harraz tahun 2010. Sekarang Philips Avent da upgrade jadi lebih comel sikit.

Sejak zaman aku lahirkan haraz aku pki ni, tp xlah sampai tegar sangatla. Masa tu pon pengenalan kat isu penyusuan ni xadalah mendalam sangat. So So je la. Tp aku berjaya sampai tahap 5 bulan penuh je masuk bulan ke 6 tu aku da kene Induksi kat IPN Sabak Bernam sebulan.Balik induksi tu Harraz pon xadala tringin nak susu aku sangat. So tetiba susu kering n dia pon da trus guna susu formula je.

Pas tu aku lahirkan Delisha ada 11 Mac 2012. Pon sama gak susu Delisha secara eksklusif berjaya takat 6 bulan je. Sebb keje kat ofis melambak2 xsempat nak mengepam, stok susu xbanyak, sehari dalam 4 oz sekali pam jer. pas tu mana cukup kan mengalah je la dengan susu formula. Tp kat rumah pengasuh jela. klu dengan aku kat rumah still susu badan. So campurla formula n susu badan.

Sekarang ni, aku cuba tanamkan semangat nak susukan Thaqif sampai 2 tahun. Tapi since aku lom ada rekod bersih lagi aku xberani nak bercita-cita tinggi. Wat lek lek jer. tp aku target 6 bulan pertama penuh ok... pas tu br aku up 3 bulan 3 bulan 3 bulan sampai 2 tahun.

ok, since halangan aku yang pertama bg mencapai harapan 6 bulan ini ialah apabila satu part dalam produk di atas tu buat hal. Maksudnya kau kene ganti part yang baru. Ko bayangkan la sejak aku bli xpernah ganti pon, Maunya la dia nak rosak kan??? 

Yang rosaknya yang macam ni, kecik jer
nama dia white star valve, saiz lebih kurang 5 sen tu kecik sikit je.


      
kedudukan white star ni kat bahagian dalam bahagian ketiga dari atas tu, tempat laluan susu turun masuk ke dalam botol. 

Aku xtau punca dia rosak, tp yang pasti aku kene ganti mende alah ini dengan segera. 

k bai


No comments: