Thursday, May 14, 2015

Berdikarilah

Aku ada satu perkara yang aku sendiri xtau bile ianya bermula. Orang kate berdikari. pada pendapat aku yang membawa maksud tidak kebergantungan kepada orang lain.

Sejak kecil aku dalam kategori orang yang cerewet. susah nak memilih barang. bukan susah xpandai pilih tetapi lebih suka masuk dua buah tiga buah kedai yang berlainan dan kemudian baru membuat keputusan untuk membeli barang. Dulu masa kecik2 aku, tempat kami (aku dan famili) membeli belah adalah di kawasan kedai di Segamat. jarang sekali kami masuk supermall/ supermarket. mungkin sebab mak abah aku xmampu masuk takot barang yang mahal. Oleh sebab sikap aku yang suka masuk dua tiga kedai ni, jadi mak dengan ayh aku penat nak ikut. so dorang just bagi aku duit, ko g la masuk kedai yang ko nak, mak dgn abh aku tgu kat kereta. Kereta parking pon xlah jauh mane pon, tengah2 antara kedai2 aku yang pergi je. sebabkan duit mak aku bg tu terhad beberapa RM je, so aku mencari sesuatu yang value for money yang aku xkan menyesal da pas beli tu. so sikap tu aku terbawa-bawa sampai ke besar.

Semakin aku dewasa, sikap aku semakin berubah.. dari seorang yang cerewat menjadi sorang yang lebih linen.. (mudahkan urusan). Mungkin sebab faktor usia dan tanggungjawab kot. Tapi aku masih lagi orang yang berdikari. segala perancangan yang aku nak buat, aku buat berdasarkan lingkungan kemampuan aku jer. dengan kudrat yang aku ada, masa yang aku perlukan dan kedudukan kewangan yang aku ada. daripada perancangan aku nak kawen, aku nak bersalin anak pertama, anak kedua, anak ke tiga, pengurusan rumah, kerja semua aku buat sendri berdasarkan faktor yang disebut di atas dan faktor sekeliling, seperti jadual pengasuh, jadual kerja. Jadual suami??? inilah yang selalu memeningkan kepala aku. dia tidak merancang jadual dia, klu rase time tu dia nak g mane2 dia g la. 30 min sebelum tu soh aku siap. xckp nak g mane, wat ape or what so ever. Dia jugalah yang selalu merosakkan plan aku. aku da baik2 elok2 buat plan, dia dengan selambernyer merosakkan plan aku.

aku banyak memendam rasa, banyak yang aku xluahkan. aku malas nak wat gaduh, bising2 ke ape. jadi, pada aku klu aku boleh buat sendri aku buat jela sendri. aku susun sendri masa aku, klu perlu aku cuti aku cutila. yang penting aku xsuroh dia buat ape2 pon. banyak benda aku buat sendri jer. xada nak buat sama2 pon. dalam urusan rumah tangga aku banyak mengalah, aku ikutkan je rentak dia. A A la aku, B B la aku, value for money ke x ke. Aku ikut je. Disebabkan sikap inilah, dia xbuat endah sangat pon kt aku, pada dia aku boleh buat semuanya. Semuanya aku ada. So xpayah nak tolong, pandai2 la aku selesaikan. Ni pada firasat aku la, sebb dia xpernah tya aku okey ke xokey ke, nak i tolong ke. xadanya. klu minx tolong pon banyak alasan dan lambt bergerak. so daripada menunggu buah xnak gugur, baik buat sendiri je kan???

Jadi, selagi kudrat aku masih ada, berdikarila walaupon penat dan pedih. tempt kita bergantung harap, hanyalah tinggal harapan jer..... kalau buat pon xikhlas baik xyh buatkan????

Sekian.

Kbai

No comments: